چشم انتظار امدادهای غیبی !

گزارش بازار شنبه ۲۶ بهمن۹۲


 امروز شنبه  یکی از عجیب ترین  بازار های این مدت  را پشت  سر گذاشتیم  . بازار امروز با  روزهای قبل یک تفاوت  عمده داشت و ان هم  این  که  با  قوه قهریه و زوریه فروشندگان محدود  شده  بودند  و تنها  می توانستند ۵۰  هزار سهم  بفروشند و عملاً پس از ساعت  ۱۲ هم همه انقدر گیج و گم  بودند که نمی توانستند خرید وفروش جدی را داشته  باشدو نتیجه ان  را در افت  سنگین  بازار در ارزش معامالات و حجم می دیدیم  .

تقریباً بازار امروز را  قیچی کردند تا  جلوی ریزش ان  گرفته  شود و البته بورس به نظر با  توجه  به تحولات  پیش رو قصد دارد تا  منفی ها  را  فرسایشی کند تا کم کم  برخی افراد  از فروش پشیمان  شوند و البته در این  بین  سهامداران  خردی که  فکر می کنند  پنیر انها دزدیده  شده !! راحت تر بتوانند  سهم بفروشند .

قبل از بررسی بازار امروز باید گفت  که همچنان خبر خاصی در دل بازار نیست و بیشتر موج های خبر ی و  این  بازی های جدید است که جذابیت ایجاد کرده است  .

اما باید دید  چرا  بورس در این  مقطع  دست  به چنین کاری زده است  . بی شک دو هفته ای که  پیش رو  داریم   

 حساس ترین  لحظات بازار سرمایه  طی دوران  اخیر خویش است . باید پذیرفت  که  ریزش نزدیک  به  ۱۱ هزار واحدی برای بازار انقدر تلخ و دردناک  است که  بتوان  ان را  یکی از تلخ ترین و سریعترین  ریزش های بازار دانست  . ما  باید از زیر فشار فروش بیرون بیاییم و از سوی دیگر باید پیچ  تاریخی سود  سال ۹۳ را رد کنیم . در این  فضا  جو بی اعتمادی را نیز باید خنثی کنیم  . بورس همزمان در ۳ جبهه در حال جنگیدن و فعال  شدن  است . جبهه  اول مربوط به خود  است  که تلاش هایی را  برای گزارش های مثبت  و از همه مهم  تر وضع  قوانین این  چنینی برای محدود  کردن  بازار در فروش وضع کرده است . حوزه دوم  کلان  است که از رایزنی با وزیر اقتصاد بگیر تا جلسات  متعدد و حتی جلسه  با  شواری نگهبان در دستور کار قرار گرفته است و جبهه  سوم  ترغیب حقوقی ها  به خرید و تزریق نقدینگی است  .

به نظر کار بسیار دشواری دارد و این  ابزاری که  امروز همه  بازار را تحت تاثیر خود داشت می تواند کمی به او کمک کند تا حداقل جنگ در ۳ جبهه  را اسان تر نماید .

اما در سوی دیگر باید اذعان  داشت  ۲ ماه یک  ریز افت و کاهش قیمت کار را  برای این که بخواهیم دیگر فروشنده  صرف نباشیم  کمی بهتر کرده است و انصافاً تحمل را  برای سهامداران  حقیقی سخت  کرده است  .

کارد به  استخوان  رسیده است و دیگر نمی برد . این  جایی است که نقطه جوش بوده و همه چیز بین از دست رفتن  هر انچه  رشته  بودیم و یا  بدست اوردن  اعتماد  است  . وقتی شبکه های بیگانه نیز از بورس و ریزش ان  حرف می زنند بدانید  کار بسیار خاص شده است  . از همین روست که  پشت  سر هم  جلسات مختلف تشکیل می شود .

شاهدیم  که از یک  سو  کارد  به استخوان سهامداران  رسیده و با منطق و بی منطق اعتراض می کنند . تهدید به  تجمع و برخی رویداد های دیگر شده  و از سوی دیگر کارد به استخوان  قیمتها هم  رسیده است  . و بسیاری از سهم ها دیگر منطقی برای فروش ندارند . منطقی برای ریزش دیده نمی شود و هزار حرف دیگر. البته همین جا عرض می کنیم  هنوز هم  قیمت  برخی شرکت ها که  رشد نجومی را داشته  اند حباب است و صداو فغان  برخی که  بلند شده ناشی از همین گیر کردن در حبابی است که خودشان انها  را دچارش کردند

همه  برای رشد به دنبال بهانه هستند و فعلاً ان  بهانه  برای بازار پیدا  نمی شود …

اما از روز چهارشنبه تحولات  مختلف برای جمع  کردن  این  وضعیت  شکل گرفته از جلسه  روز چهار شنبه و پنج  شنبه  مدیران بورسی با  چند حقوقی و بانک ، جلسه  با  برخی بزرگان  دولتی ، رایزنی برای برگشت نرخ خوراک و … این  موضوع  انقدر جدی شد  که روز جمعه نیز خبرگزاری ها در مورد  بورس مشغول خبر رساندن  بودند که وزیر اقتصاد نیز عصر امروز دیداری با فعلان  بازار خواهند داشت  .

البته  نقطه جدی این مرز ها  طرح جدید سازمان  بود که  عملاً منفی شدن  سهم  را  بسیار سخت و بازار را  به  طور تصنعی خالی از فروشنده  نشان می دهد  . نتیجه  ان  را  امروز دیدیم .

به نظر این  هفته از این  نظر و این خبرها و تلاش ها  برای جمع  کردن  بازار بسیار پر حاشیه است و از اواخر هفته موج  سود  سال ۹۳نیز به  بازار میرسد .

به هر حال  تلاش ها  برای برگشت  بازار این  بار بسیار جدی تری و پخته تر در حال  انجام  است و به نظر شوک  عدم  تصویب نرخ خوراک و برگشت انها وبهبود برخی خبرها می تواند در وضعیت  بازار موثر باشد .

ببنید امروز همراه و مخابرات  تجربه خوبی برای بازار بود. وقتی بازار باور کند که از نظر بنیادی سهم  ارزندگی را دارد اقدام  به خرید  خواهد کرد و صبر  نمی کند . این  خود خبرخوبی است و به نظر باید روی بنیادی بازار و اراک  کردن جو روانی سهامداران کار کرد .

در واقع این اتفاق که ناشی از شوک  تعدیل مثبت همراه در بازار بود در اشل بزرگتر باید برای کل بازار رخ دهد  تا  نه  به  شکل تصنعی بلکه  به  شکل طبیعی برگشت  قیمت  را  تجربه کند .

اما در این چند روز میدیدیم  که  برخی سهامداران به جای این که  با هم  یکدل و متحد و به  فکر راه کار درست  باشند به جان سهم های هم افتاده و در حال مجادله  بر سر هیچ و پوچ هستند !

طی روزهای گذشته  مشاهده میشد هر یک  از سهامداران گناه  را  به  گردن گروه و یا  شخص خاصی در بازار می انداخته و انها  را مسئول ریزش بازار می دانستند . فارغ از این که این  موضوع چقدر صحت دارد  یا خیر بحث ما این نیست بلکه  بحث اصلی بر سر این  است  که دوستان  باید دقت  کنند بحث پتروشیمی و نرخ خوراک و لابی و این مفاهیم نیست . امروز امنیت سرمایه گذاری به واسطه این طرح ها  به خطر افتاده ، پتروشیمی ها ۴۰% بازار هستند فشار روی انها  قوی تر است . کسی در خبرها خبری که از قول همان نماینده طراح و مدافع نرخ ۱۸  سنت و ۱۵ سنت  را نشنید  که پس از پتروشیمی سراغ خودرویی ها  رفته  بود که رانت در این  گروه است و فساد  و چه چه ! و در پایان  گفته  بود باید تعرفه  صفر شود …  باید جلوی این  گونه اظهار نظر ها  گرفته شود  که هر کسی به خود اجازه ندهد با هر حرفی قوانین  را تحقیر کند . امروز برای سنگ اهن و پتروشیمی است این  افراد پیش خود فکر نکرده اند این  تفکر فردا  به  سراغ خودرو ، مخابرات ، فولاد ، معدن و هزار صنعت دیگر می رود . باید جلوی ان به  طور کلی گرفته  شود .

اما  یک موضوع نیز بر سر درخوسات  برخی سهامداران  برای تغییر مدیریت …

در ثانی بر خلاف شاید ۹۹% افراد ما عقیده داریم تغییر مدیریت بورس در شرایط فعلی کمکی به  بازار نمی کند . بهترین کسی که می تواند در حال حاضر به  بورس کمک کند تیم  فعلی است چرا  که حداقل با گلوگاه های دولت ، مجلس و حقوقی ها  اشنایی کامل دارد  . شک  نکنید بحران ما  گذر زمان است  . ۲۰  روز دیگر این  فشار بحران نیست . برفرض مدیریت  فعلی تغییر کند . سهم ها از فردا  صف خرید می شوند ؟! خیر . بهتر است این  نگاه حذفی را نداشته  باشیم و به فکر اصلاح ساختار ها  باشیم. قبل از اصلاح  ساختارباید  به  فکر اصلاح خودمان  باشیم . چقدر از ما در روزهای اوج  بازار که جفت  جفت ۲ هزار واحد شاخص رشد می کرد ان را نتیجه مدیران بورسی می دانستیم همه  عملکرد  خودمان  بود اما در منفی دنبال مقصر می گردیم . مقصر اصلی سهامداران بی تحلیل و بی تدبیر بودند که با جو و شانتاژ و تبلیغ اسیر بازی برخی  نوسان گیر شده و حالا با خراب شدن  بازی دنبال مقصر می گردند . البته  کسی نمی گوید  تصمیمات مدیران بورسی صحیح است . خیر بحث این  است کسانی که افراد را  به خرید سهم  با  پی به ای ۵۰ و ۶۰ و یا  طرحی که  فقط فنس و نگهبان دارد تشویق می کردند امروز خود را  برای رفتن مدیران بورسی پیش انداخته اند…

باید این فکر از بازار سرمایه  زدوده شود که هر چه من دارم  باید رشد کند و برای این  که  رشد کند بقیه  باید منفی شوند . هر وقت این  طرز تفکر در بازار به  صفر و حداقل رسید می توان به  منطقی عمل کردن برخی از به  اصطلاح  تحلیل گران بازار اعتماد کرد .

توصیه اخر … در فضای فعلی هیچ چیز بهتر از اتحاد و همدلی نمی تواند موثر باشد . در فضایی به  دور از هیجان  تحلیل کنید و سهم  بخرید . این  بحران  فعلی دیر یا زود تمام می شود. برندگان بحران  کسانی هستند که عقلانیت پیشه  کرده اند …

اما  با این مقدمه سری به  بازار امروز بزنیم …

بیش از هر چیزی در بازار امروز تهدیدات سهامداران به برخی رفتار خاص و البته خنثی کردن  ان و همچنین   تصمیم  جدید  بورس برای نوع معاملات  جدیدی یاد کرد که این  اخری یعنی تصمیم  جدید یک خبر خاص و شاید در همه  جای دنیا بی نظیر بوده  . بر اساس این طرح جامع ساعت ۰۸:۳۰ الی ۱۲ محدودیت در حجم سفارش‌های فروش وجود خواهد داشت و از ساعت ۱۲ بدون محدودیت حجم سفارشات بر مبنای قیمت پایانی معاملات تا ساعت ۱۲:۳۰ ادامه خواهد یافت. هر چند  از ساعت  ۱۲ به  بعد  انقدر بازار بی نظم دنبال  شد  که عملاً تعطیل و یانیمه تعطیل بود .

سقف سفارس فروش ۲% از حجم مبنا و یا ۵۰ هزار سهم  هر کدام بیشتر باشد مبنای معاملات  است  . در واقع از ساعت ۸:۳۰  تا  ۱۲ شما اگر حقوقی و قصد فروش داشته  باشید فقط ۲% از حجم مبنا و یا ۵۰ هزار سهم  را می توانید  بفروشید و برای ۱۲ به  بعد قیمت  پایانی ملاک معاملات خواهد بود و سقف ها  برداشته می شود . تاکید می شود در دوره زمانی ۱۲ الی ۱۲:۳۰، سفارش های خرید و فروش، برمبنای قیمت پایانی بازار در ساعت ۱۲ وارد سامانه معاملات خواهد شد.

در توصیف این  موضع  ابتدا  یک  مثال  بزنیم و سپس به  بررسی اثرات  ان  بپردازیم . فرض کنید  ۲ ماه  است که با  یک  شمشیر زن قهار ( بحران فعلی ) دست و پنجه نرم می کنید و از او شکست می خورید . حتی وقتی دسته  جمعی به او حمله می کنید درست به مانند  فیلم های مرحوم بورس لی!! بازهم  از او شکست می خورید . اینجاست که خسته و مستاصل به  فکر راه  حل دیگری می افتید . یک چشم و یک  دست او را می بندید و سپس او را  به مبارزه فرامی خوانید … اگر امر بر راه ورسم مبارزه  باشد این  کار منطقی و جوانمردانه نیست . همانطور که این نوع محدود کردن  از اصول بازار سرمایه به دور است اما اگر هدف پیروزی باشد به نظر حتی اگر شده دو چشم او را هم ببندیم  باید این کار را کرد . در حال حاضر بورس به دنبال پیروزی به هر قیمتی در این  بحران  است و البته  این  پیروزی به  سود همه  است  .

این  طرح  فعلی برای کنترل و جلوگیری از فشار فروش طرح جالبی است و البته  بازار نیز از ان  استقبال  می کند  چرا  که  زهر فروش را می گیرد اما ممکن است مشکل نقدشوندگی را  رقم  بزند . بورس برای ۱۰  روز اتی مشکلات زیادی را دارد و به نظر با توجه  به محدود  بودن نقدینگی و در پیش بودن  بودجه ۹۳ لازم  است  که پیچ تاریخی از حالا تا ۱۰ اسفند  را با کمک  این موارد رد کنیم …

به نظر طرح فوق هم  برای جلوگیری از افت  بازار و هم  شاخص مناسب است و شاید تا پایان  سال دوای درد و مسکن موقت برای بازار باشد  . امروز طرح  خوب جواب داد و به نظر باید ادامه  پیدا کند تا حداقل کم کم  جلوی فشار بی رحم  فروش گرفته  شود .

و اما در پایان این  بخش از مقدمه  به  سراغ وضعیت  شاخص و بازار می رویم که  برخی تکنیکالیست هامعتقدند هنوز شاخص برای ریزش کارش تمام  نشده و به ۷۷ هزار نیز می رسد اما برخی از تحلیل گران دیگر معتقدند  که شاخص در محدوده ۷۹  هزار دیگر جایی برای افت نداشته و نوبت  به  رشد ان  خواهد  رسید . اما دقت کنید  چالش فعلی بازار و سود  سال ۹۳ شرکت ها و نرخ خوراک و سود  سال ۹۳ پتروشیمی ها هنوز برای بازار ابهام انگیز است  .

اما در حاشیه های بازار …

بیش از انکه خبرها  اقتصادی و سیاسی باشد . بورسی است  . حتی سیاستمدارانی شبیه  رضایی نیز بورسی شده اند و از ریزش بورس می گویند . این  روز ها همه از بورس صحبت  می کنند!!

البته خبرهای سیاسی هم  وجود داشت .زمزمه  شائبه  رفتن  نعمت  زاده  یکی از خبرهای مهمی است که امیدواریم تکذیب شود .

از سوی دیگر در مورد  سفر تجاری فرانسه  به ایران یکی از اعضای هیات تجاری فرانسه که اخیرا ً به تهران سفر کرده است، ضمن اشاره به مشکلاتی که بر سر راه آن بود، این مذاکرات را برد-برد دانست.

اما در حاشیه های بورسی …

یکی از حاشیه های مهم  بحث نرخ خوراک  بود که زمزمه های برگشت نرخ خوراک  جدی تر شد و تا جایی پیش رفت که تاج گردون  مضاحبه رسمی داشت و  اعلام  کرد . نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور گفت: من فکر می‌کنم تغییرات عمده بودجه در مورد هدفمندی یارانه‌ها- که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته- و خوراک پتروشیمی‌ها، که ابهاماتی به آن وارد شده است باشد. تاج‌گردون در پایان گفت: کمیسیون تلفیق روز یکشنبه برای رفع ایرادات شورای نگهبان تشکیل جلسه می‌دهد و مجلس نیز در جلسه علنی روز دوشنبه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق را در دستور کار خواهد داشت. البته هنوز خبر رسمی در مورد برگشت نرخ خوراک مطرح نشده است و همه  به  تحولات  روز یکشنبه و دوشنبه  امیدوار هستند . البته  تبصره ۲۱ را  به  طور کلی شورای نگهبان  روی هوا  برده است اما در ان به  ریز به نرخ خوراک اشاره نکرده است  .

همین حالا که  برای شما می نویسیم نشست  باید کم کم  آغاز شده  باشد و به نظر از دل این  نشست خبرهای مهمی برای بازار  خواهد  رسید که  برای بازار تعیین کننده و سرنوشت ساز  خواهد بود اما گفته می شود هنوز یک  ابهام  سنگین دیگر یعنی سود  سال ۹۳ شرکت ها  روی سر بازار است که می تواند  ان  ضربه خشمگین و سهمگین  به  بازار باشد  .

در بازار داخلی نرخ دلارو سکه کمی صعودی شد  که  البته  طلا  و سکه  بیشتر به دلیل ماهیت رشد قیمت های جهانی بوده است  .

  به  سراغ  بازارهای جهانی برویم که  کش و قوس ان  خیلی دامن  بازار را  نگرفته است اماصعودی شده است  …

رشد قیمت نفت  به  بالای ۱۰۰  دلار خبر مهمی است  و از سوی دیگر مس در ۷۲۱۱ دلار قرار دارد و روی نیز در ۲۰۴۸ واحد که  به نظر میرسدهر دو رشد قیمت خوبی را داشتند . الومینیوم در ۱۶۹۸  و سرب در۲۱۲۵ قرار داشته  که در مجموع  شرایط خوبی است . در نرخ اوره و متانول نیز با  رشد مواجه  بودیم و اوره  به  ۴۱۲  و متانول به  بیش از ۵۰۰ رسیده است  .

بازار همچنان  بیشتر درگیر حاشیه های درونی است  تا  بیرونی …

و در پایان  شاخص عجیب وبی رمق که  امروز از نبود معامله و افت معاملات بازار تا  زیر ۸۰ میلیارد تومان و جلوگیری از فشار فروش و به  لطف گزارش خوب همراه و رشد مخابرات  کمی مثبت  شد .

امروز شاخص در نهایت  با  رشدی ۱۶ واحدی مثبت  شد و در محدوده  ۷۹۱۵۳ واحد  قرار گرفت که در این  رشد ۴ نماد اخابر، شبندر، وپاسار و وبصادر موثر بودند و البته  فملی و  خودرو نیز اثر منفی داشتند .

به نظر به همین  شکل فردا نیز بازار بی رمقی را داریم  مگر این  که از دل جلسه  امروز تصمیمات قاطع و روشنی بیرون بیاید .

شرمنده  بابت  این  که مقدمه  طولانی شد این روزها مقدمه و حاشیه های بازار از اصل ان مهم تر است …

بازار همچنان  حرفی برای گفتن ندارد و با  نبود و پتروشیمی ها و این  قانون جدید کار سخت تر هم  شده است  .

پالایش صنعتی پرطرفدار!

در بازار امروز گروه پالایش به گروه پرطرفدار و صدر نشین تبدیل شده بود به طوی که شاهد معاملات مثبت در اکثر نمادهای این گروه بودیم پالایشگاه هایی که پتانسیل های بنیادی خوبی داشته و تنها نیازمند جو مثبت بازار میباشند تا با صدر نشینی در مدت کوتاهی کاهش قیمتی خود را جبران نمایند

تعیین نرخ مناسببرای بلوک پالایش نفت لاوان و کاهش قابل توجه نرخ پایه بلوک مدیریتی این شرکت و اخبار مثبت از پتانسیل تعدیل مثبت سود سال های ۹۲ و ۹۳ این شرکت باعث شده تا لاوان با رشد قیمتی و اقبال بازار همراه شود در صورتی که شاهد فعال شدن پتانسیلهای بنیادی سهم باشیم میتوان به رشد قیمتی لاوان تا سطوح ۲۸۰۰ تومان خوشبین بود

پالایش نفت بندرعباس این روزها به سهمی کم ریسک و در عین حال به سهمی پرپتانسیل تبدیل شده است شبندری که هم پتانسیل تعدیل مثبت قابل توجهی دارد و هم با توجه به طرح توسعه عظیم شرکت میتوان به تخفیف بیشتر خوراک این شرکت برای سال ۹۳ نیز خوشبین بود . البته  مهم ترین مزیت این سهم ها  بودجه نه چندان  کاهشی برای سال ۹۳ خواهد بود که رشد نرخ دلاردر ان نقطه قوا ان  است  .

یاور شاخص!!

در بازار اموز سرمایه گذاریها وضعیت بهتری پیدا کردند امروز تلاش میشد تا با مثبت کردن این نمادها شاخص نیز رنگ سبز به خود بگیرد سرمایه گذاری هایی که شاید بتوان این روزها به عنوان یاوران شاخص نامیدشان

سطوح قیمتی ۳۲۰ تومانی باعث برگشت روند معاملاتی هلدینگ غذایی بازار یعنی توسعه صنایع بهشهر شد .

شرکت های سرمایه  گذاری رو به مجمع مورد توجه خواهند بود . در مورد وسپه زیاد گفتیم سهم  طی روزهای اتی به مجمع می رودو در تاریخ ۷ اسفند  مجمع  برگزار می کند  که هفته  بعد  نماد او متوقف  خواهد شد .

قیمت های ۲۶۰۰ و کمتر از ان  واقعاً دیگر برای سهم  جای افت  بیشتری را ندارد البته  سهم  امروز صف خرید بود اما  به نظر با  اعلام  سود  سنگ آهنی ها شرایط این  سهم  کمی باید دقیق تر مورد  بررسی قرار گیرد . سرمایه گذاری سپه امروز مهمان صف خرید خوبی بود مجمع پیش رو تقسیم سود ۴۰۰ ریالی و احتمال سود ۶۰-۷۰ تومانی برای سال اینده از پتانسیلهای وسپه محسوب میشود

در این  گروه پردیس ، وصنعت و وتوصا نیز گزینه های خوب و کم ریسکی برای خرید به  شمار می روند . هر چند چالش زیاد است  .

اتیه دماوند که با توجه به سود بالای ۷۷۰ تومانی شیران قابلیت تعدیل مثبت خوبی را خواهد داشت فعلا اسیر دست سطوح ۴۸۰-۵۲۰ تومانی بوده و در این سطوح در حال نوسان میباشد برگزاری مجمع شیران در اسفند ماه در صورت موفقیت امیز بودن میتواند روند صعودی خوبی را برای واتی به همراه داشته باشد

سرمایه گذاری صنعت و معدن هم در تلاش بود تا در قیمتهای بالای ۲۸۰ تومانی تثبت شود وصنعتی که پتانسیل سودسازی خوبی داشته و میتواند به سطوح قیمتی ۳۰۰ تومان برسد سهمی که در پی افزایش سرمایه نیز میباشد

پشت خودرو خالی است!

این روزها خودرویها به هیچ وجه جانی برای رشد قیمتی ندارند همچنان فشار فروش بر سهام این گروه بالا بوده و مانع از رشد قیمتی سهام خودروییها میشود تنها شانس این گروه در مقطع فعلی ارائه بودجه های مثبت و پیشبینی سود سال ۹۳ میباشد.

یک تلاش دیگر میتواند صف فروش ایرانخودرو را در قیمتهایزیر ۳۰۰  تومان جمع اوری نماید ایرانخودرویی که دو امید عمده یعنی معامله بلوکی سهام بانک پارسیان و ارائه بودجه مثبت را برای سال اینده در پیش رو دارد اما … سهم  اما هم دارد  در این  سهم  با این که زمزمه ها از قطعی بودن  بلوک  پارسیان حکایت دارد اما گویا مجموعه  غدیر و ساتا همه چیز را  به پس از بلوک  فارس موکول کرده اند که اگر قرار باشد  فارس را  بخرند از پول بلوک  پارسیان خبری نیست  . البته  ایران خودرو  هنوز هم می تواند  به  رونق عملیاتی سود خود فکر کند و سود  سال  بعد  را  بهتر داشته  باشد اما  شاید بهتر باشد روی بلوک پارسیان موقتاً حساب نکند تا  سال  بعد  از راه  برسد .

در این  گروه خچرخش افزایش سرمایه ۱۰۰% را دارد  که ۴۰% از محل انباشته و ۶۰% اورده است .

گروه بهمن امروز بسیار عالی ظاهر شده و توانست با نوسانات مثبت همراه شود خبهمنی که پتانسیل رشد قیمتی تا سطوح ۲۴۰-۲۵۰ تومانی را داشته و قیمتهای فعلی فاصله زیادی با ارزش ذاتی سهم دارد شرکتی که روند سوداوریش تضمین شده و سهمی با حاشیه امنیت بالا میباشد . کمی اگر گروه  بانک و پتروشیمی رونق بگیرد شرایط خوبی برای بهمن ایجاد می شود .

در این  گروه از خپارس و سایپا  شایعاتی از افزایش سرمایه  به  گوش میرسد اما جدی نیست   و به  سال  بعد موکول شده است.

چشم به شورای نگهبان!

در بازار امروز شایعاتی در خصوص نظر شورای نگهبان و برگشت مصوبه ۳۰ درصدی بهره مالکانه برای اصلاح باعث شد تا اردوی معدنیها وضعیت بهتری را تجربه نماید اینده این گروه به خصوص سنگ اهنیها بستگی به اصلاح یا عدم اصلاح نرخ بهره مالکانه داد امری که اثرات روانیش بیشتر از بار مالیش میباشد

گلگهر امروز خود را در سطوح قیمتی بالای ۱۱۰۰ تومان نگه داشت برخی اخبار از سود کاهشی در سال ۹۳ این  شرکت خبر می دهند .

باما از سر حمایت ۱۱۰۰ تومانی بازگشت در گروه روی سهمی کم ریسک و پرپتانسیل میباشد تنها مشکل شرکت پنهان سازی سود شرکتهای زیر مجموعه میباشد در حالی که با تقسیم سود مناسب شرکتهای زیر مجموعه قادر به شناسایی سود خوب و رشد قیمتی بالایی میباشد

همانطور که پیشبینی میشد ملی مس در استانه قیمتهای ۳۶۰ تومانی به تعادل رسیده و میل چندانی به ریزش قیمتی ندارد البته رشد قیمتی بالایی را فعلا نمیتوان از این غول مسی به دلیل تدیل شدن حق تقدم ها  به  سهم از ان انتظار داشت.

در این  گروه ۴ شرکت فاسمین ، فولاژ  وفایرا و فولاد اگر سود های سال  بعد  را خیلی توسری خور اعلام  نکنند می توانند  مورد  توجه  باشند .

بانکها در فکر جبران!

در نمادهای بانکی امروز معاملات ارام و عمدتا مثبتی را شاهد بودیم بانکیها پس از افت قیمتی شدید اخیر در فکر جبران حداقل بخشی از کاهش قیمتی خود میباشند. قبل از هر چیز خبر ۸  بانکی که می توانند در تحریم نقش داشته  باشند و پول ها  را جابجا  کنند منتشر شده  که دو بانک  دولتی مسکن و کشاورزی و ۶ بانک  خصوصی اقتصاد نوین ، پارسیان، پاسارگاد،کارافرین ،سرمایه و سامان هستند . که  برای هر ۶ شرکت خبر خوبی است و امروز مثبت می شوند . خبر مهم  دیگر نیز این  است که در بانک  پاسارگاد  منفی ۴% امروز اگر معامله شود  برای خرید مناسب است چرا  که  برفرض اگر ۳۵۰  ریال تقسیم  سود باشد این  قیمت ها  با  توجه  به  سود  سال  بعد سود غیرعملیاتی مناسب است  .

در سوی دیگر بانک  ملت  ۶ ماهه  تلفیقی ۳۶۰  ریال  محقق کرده است و این نیز خبر خوبی برای این  سهم  فعلاً متوقف است و احتمال تعدیل را افزایش می دهد .

اما  نکته  جالب در بانک های تجارت و به خصوص صادرات است که  به نظر با این خبر محدودیت  فروش هر دو با  رشد قیمت مواجه می شوند حتی وبصادر امروز مثبت  بود که او نیز البته با  وجود این  قیمت  جذاب بازار را ترسانده است  .

بانک تجارت میلی به کاهش از قیمتهای حمایتی ۳۲۰ تومانی ندارد تجارتی که پتانسیل رشد قیمتی را در لوای افزایش سرمایه را دارد تنها سهامداران تجارت در انتظار محقق شدن وعده های مدیرعاملش برای افزایش سرمایه میباشند.

بانک پارسیان امروز مهمان صف خرید بود همچنان حقوقیها میل بالایی به خرید سهام این بانک داشته و بیشترین خرید نیز توسط حقوقیها انجام میشود خبری قطعی در خصوص معامله بلوکی این بانک بانک پارسیان را به سهمی نایاب تبدیل خواهد کرد در غیراینصورت سهم پتانسیل چندانی برای رشد قیمتی نخواهد داشت

پست بانک تا سطوح قیمتی نازل ۷۲۰ تومانی پایین امده است پست بانکی که به نظر نمیرسد فعلا با توجه به ابهام در وضعیت افزایش سرمایه و گزارش بسیار ضعیف ۹ ماهه اش توان رشد قیمتی جندانی داشته باشد.

در این  گروه منفی های فردا وپاسار نیز می تواند  جالب توجه  باشد  .

چهار گوشه بازار!

دارویی امروز نفس راحتتری کشیده و وضعیت معاملاتیشان بهتر دنبال شد امروز دارویی جابر که با پتانسیل تعدیل مثبت بیشتر تا پایان سال و سود ۱۷۰-۱۸۰ تومانی مواجه میباشد با رشد قیمتی همراه شد دجابری که به نظر میرسد تا سطوح قیمتی ۸۸۰ تومان با رشد قیمتی همراه شود .

در این  گروه وضعیت  رازک و تیپیکو نیز مثبت  است  . تعدیل دالبر خبرخوبی برای کل گروه دارو  بود .در این  گروه دالبر دلبری کرد و تعدیل زد اما باز نشد.  دالبر سود  سال ۹۲ را  ۲۰۲۰ ریال  اعلام کرده  بود که در سال ۹۳ این  عدد به ۲۵۴۱ ریال  رسیده و تعدیل خوب بیش از ۲۰% را نسبت  به  سال ۹۲ داشت .

رشد جدی فروش در کنار کنترل بهای تمام  شده عاملی برای رشد سود  دالبر شده است . به نظر سهم  تا  مجمع می تواند  به  سمت  قیمت های ۱۶۵۰۰ و ۱۷۰۰۰ ریال  سوق داشته  باشدو  کف سهم در این نقاط بسته  شد . البته  برنامه  افزایش سرمایه  هم در شرکت  وجود دارد .

اما تعدیل دالبر اثراتی هم  بر سهامداران بورسی خود دارد . در این  گروه سبحان و وساپا از این موضوع  تاثیر می گیرند چرا که  تقسیم  سود  دالبر برای سال ۹۳ ۲۲۸۵ ریال  دیده  شده است. این  تعدیل برای وساپا  خیلی جدی نیست اما  ۱۴ میلیارد ریال  به  سود او اضافه می کند .

اما  برای سود  سال ۹۳ سبحان معجزه می کند  به  طوری که نزدیک  به  ۱۳ میلیارد تومان  به  سود دسبحا اضافه  کرده  که معادل ۲۳۰ ریال  است و از همین حالا می توان  به  سود  بالای ۱۰۰۰ ریالی سبحان  اذعان  داشت که البته  قیمت  سهم  می تواند کمی رشد کند .

در گروه ساختمان نیز امروز وضعیت بهتری را شاهد بودیم به طوری که شرکتهای زیر مجموعه سرمایه گذاری مسکن با صف خرید و رشد قیمتی پس از ریزش قیمتی بالا همراه بودند ساختمانیهایی که به نظر میرسد فعلا باید با رشد قیمتی بخشی از زیانهایشان را جبران نمایند اما خیلی به این گروه دل نبندید و تاکید هم  داشتیم  که در خرید انها  عجله نکنید .

امروز سود  ۱۲۶۰  تومانی همراه  همه  را  شگفت  زده  کرد . از این  سهم در روز های قبل تقریباً اگر نگوییم هر روز ولی یک  روز درمیان مطلب داشتیم و برخی عزیزان  به جای مسخره کردن سهم ها  بهتر است به کارایی ان  توجه  کنند خیلی از سهم ها این  شرایط را دارند که با شرایط سود و قیمت منطقی برای افت  ندارند ولی وقتی بازار متوجه می شود که  سود ها را  اعلام می کنند .

منبع بتاسهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد