فــــــــــــــردا بـــــازار ( پیش بینی بازار شنبه 26 بهمن 92 )

 بازار در آخرین روز کاری هفته بسیار تلخ به پایان رسید.سهامداران حقیقی بازار که سرمایه های خود را با ادامه این شرایط از دست داده می بینند بسیار به شرایط فعلی معترض شده اند و این اعتراضات با سکوت مسئولین بیشتر نیز شده بود.شاید زمانی اعلام می کردیم که مقصر اصلی ایجاد این وضعیت بحرانی خود سهامداران حقیقی هستند ولی با این شرایط و زمانی که دیدیم نمی توان به حمایت ها و قول های مسئولین دل بست ،حال مقصر اصلی را سهامداران حقیقی نمی دانیم و به آنها در فروش سهام خود حق می دهیم.


وقتی نائب رئیس مجلس در تالار بورس حضور پیدا می کند و اظهار می کند که مجلس با تصمیمات خود باعث نگرانی سهامداران بازار سرمایه نخواهد شد،وقتی مسئولین بورس قول حمایت می دهند و این حمایت آنها کوتاه مدت  چند روزه است،وقتی حقوقی های بزرگ بازار دور هم جمع می شوند و قول حمایت می دهند ولی بعد از چند روز خود در قیمت های مثبت فروشنده می شوند،چگونه می توان به آنها اعتماد کرد؟

در این دو روز تعطیل ( پنج شنبه و امروز) خبرهای به ظاهر مهمی به گوش رسیده است که باید دید این بار می تواند بازار را به شرایط قبلی بازگرداند یا خیر؟ 

برخی خبرها و شایعات حاکی از ایراد شورای نگهبان به مصوبه مجلس در مورد نرخ خوراک 15 سنتی برای پتروشیمی ها ست و دلیل این ایراد نیز مغایرت آن با اصل 40 قانون اساسی و قانون هدفمندی یارانه هاست.خبر قطعی در این زمینه فردا منتشر خواهد شد. نائب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 93، گفته: ایراد شورای نگهبان به تبصره مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه و همچنین ایراد ابهام به مصوبه مجلس در مورد خوراک پتروشیمی‌ها ست و احتمالا تغییرات عمده‌ لایحه بودجه در همین دو بخش خواهد بود.

مسلما اگر این مصوبه جنجالی و بحث بر انگیزمجلس از سوی شورای نگهبان رد شود برای بازار بورس بهترین و موثر ترین خبر خواهد بود

گفته می شود شورای نگهبان با مصوبه مجلس درباره تبصره هدفمندی یارانه‌ها نیز مخالفت کرده است.

رئیس سازمان بورس از اقدامات ویژه برای صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، به ویژه سهامداران خرد بورسی خبر داده است که امیدواریم این بار حمایت ها کوتاه مدت نباشد و بعد از چند روز بازار به حال خود رها نشود که این بار اگر این اتفاق بیفتد بحران شدیدتر خواهد شد

قرار است فردا بعد از ظهر مسئولان بازار سرمایه و فعالان این بازار در نشست مشترک با وزیر امور اقتصادی و دارایی، دغدغه و پیشنهادها را به منظور بهبود شرایط بازار ارائه نمایند.

وزیر اقتصاد نیز از اتخاذ تدابیر لازم برای بهبود شرایط بازار سرمایه خبر داده است. وزیر اقتصاد به برنامه های سازمان بورس برای اداره بازار اشاره کرده و افزوده: انتظار می رود اجرای این برنامه ها تاثیر قابل توجهی در بهبود شرایط بازار داشته باشد‏، ضمن اینکه شرکت های حقوقی نیز در حمایت از سهامداران خرد بصورت جدی وارد عمل خواهند شد

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس نیز با خبرگزاری ها مصاحبه کرده است.وی گفته سرمایه‌گذارانی که از بورس خارج شدند پشیمان می‌شوند.وی همچنین اشاره کرده که : سازمان بورس فراتر از اختیارات قانونی از بورس حمایت کرده و ما زیان 50 درصدی برخی سهامداران را در حالی که شاخص تنها 10 درصد افت کرده قبول ندارم.این مدیر بازار همچنین ضمن اشاره به اینکه تا اوایل اسفند اوضاع بورس بهبود می یابد گفته : کماکان با رایزنی‌های مختلف سعی در تزریق نقدینگی به بورس داریم. به این ترتیب از طریق سهامداران عمده و سایر نهادها نقدینگی لازم به بورس تزریق می شود لذا با توجه به این که فشار عرضه زیاد شده است سطح حمایت از بازار را تقویت خواهیم کرد.

مسئولین در این دو روز بازهم قول هایی داده اند که باید دید می توان به به حمایت های موثر آنها خوشبین بود یا خیر؟!

دکتر محسن رضایی نیز دیشب در گفتگوی ویژه خبری از کاهش ده و یازده درصدی شاخص بورس انتقاد و تصریح کرد: شاخص کل بورس ایران از حدود 90 به 80 هزار کاهش یافته است یعنی کاهش ده و یازده درصدی که این نیز به دلیل برخی از ناپختگی‌ها در مجلس و دولت است

 

در گروه های مختلف...

بودجه های 93 در حال انتشار هستند که دارویی ها گزارش های خوبی ارائه کرده اند.تا الان 4 شرکت دارویی گزارش بودجه سال آتی خود را ارائه کرده اند که هر سه با تعدیل مثبت نسبت به سال 92 همراه شده اند.

در فولادی ها گفته شده که بودجه 93 شرکتها تا تعیین تکلیف سنگ آهنی بسته نخواهد شد

در خودرویی ها موضوع بلوک بانک پارسیان بسیار مهم است که برخی شایعات حاکی ست که فروش این بلوک به سال بعد موکول می شود که البته فعلا همه چیز در حد سخن است. در این گروه معاون بازاریابی ایران خودرو گفته آزادسازی قیمتها بهترین راه برای مدیریت بازار خودرو است و پیشنهاد آزاد سازی ارائه شده است

در رابطه با افزایش نرخ خودرو نیز رییس شورای رقابت درباره شایعات مطرح شده پیرامون افزایش قیمت خودرو در سال 93 گفته: در این رابطه هیچ هماهنگی با شورای رقابت صورت نگرفته است.

منبع: پرشین تحلیل

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد